Miten RC-autoja viritetään?
Kun RC-autoiluun lajina pääsee sisään, saattaa innokkaimmille herätä kysymys, kuinkahan tästä saisi lisää irti? Kaikista simppelein vaihtoehto on tietenkin päivittää auton ulkonäköä esimerkiksi uudella korilla. Käytetyt RC-autot saavat täysin uuden ilmeen korin avulla. Valmiita koreja on tarjolla monia, mutta vaihtoehtona on maalata RC-kori itse. RC-autojen korithan maalataan muuten sisäpuolelta. Korit valmistetaan polykarbonaatista. Polykarbonaatti on materiaalina kestävä, mutta siihen eivät kaikki maalit tartu. Tästä syystä millä tahansa maalilla näitä autoja ei kannata ruveta maalailemaan. Helpoin tapa on lähteä maaliostoksille radio-ohjattavia myyvään kauppaan, jolloin varmistat, että maali soveltuu RC-autosi korin maalaamiseen. Maalattaessa tulee muistaa maalaamisen perusohjeet, eli pinta tulisi putsata hyvin, ja että maaleja kannattaa levittää ohuina kerroksina. Korit myös leikataan muotoonsa itse ja tämä kannattaa tehdä esimerkiksi tähän tarkoitukseen tehdyillä saksilla.
RC-autojen osia voi voi päivittää myös parempiin, vaikkapa alumiinisiin. Tällainen päivitys vaikuttaa esimerkiksi auton ajo-ominaisuuksiin ja kestävyyteen. Alumiiniset osat erottautuvat edukseen muoviosiin verrattuna talvella, jolloin muoviosat ovat kylmyydestä johtuen hauraampia. Näiden osien miinukseksi voi laskea sen, että ne saattavat taipua osumista, jolloin niitä on vaikeaa tai mahdotonta korjata. Hiilikuituisia osiakin on saatavilla ja niiden etu esimerkiksi alumiiniosiin on niiden keveys. Hiilikuituosat tosin napsahtelevat katki suuremmista osumista. Muoviosien eduksi laskettakoon joustavuus. Osien materiaaleja pähkäillessä kannattaa pitää mielessä, mitä itse haluaa autolta. Kokoalumiininen auto on esimerkiksi kovin jäykkä. Yhdistelemällä eri materiaalista valmistettuja osia käyttötarkoituksen mukaisesti voidaan saavuttaa kompromissi, joka palvelee parhaiten omia toiveita.
Kuinka kovaa RC-autot kulkevat? Tähän kysymykseen ei löydy tarkkaa vastausta, sillä autojen nopeuksissa on suuriakin eroja. Crawler autot eivät esimerkiksi kulje räjähtävää vauhtia, vaan ne on suunniteltu vääntävämpään kiipeilyyn. Muut autot kulkevat käytännössä 30 km/h:sta ylöspäin. Kisa-autot kulkevat puolestaan 60 km/h ja tästä ylöspäin. Yleinen tornihuhu kuuluu, että polttomoottoriset RC-autot kulkevat kovempaa kuin sähköt. Näin ei kuitenkaan ole, vaan jos haluat nopean auton, kannattaa ostaa sähkömoottorinen auto. Sähkömoottorilla varustettuja autoja saa viritettyä kulkemaan jopa 200 km/h vauhdilla. Tulee kuitenkin muistaa, että noin 150 km/h vauhdissa autojen aerodynamiikka tulee vastaan, joten tätä kovemmissa vauhdeissa saattaa olla, että auto ei pysy tiessä. On kuitenkin olemassa koreja, joilla voit saada auton aerodynamiikaltaan kykeneväiseksi suuriinkin nopeuksiin. Muutaman kilon painoiselle, pienelle ja radio-ohjatulle autolle 60 km/h on kuitenkin jo todella napakka vauhti.
Mitkä muutasiat vaikuttavat sähkömoottorisen RC-auton nopeuteen? Esimerkiksi auton moottorin magneetit, laakerointi, käämitys ja käytetty akku. Helpoimmat tavat virittää RC-autoa ovat kaksi jälkimmäistä. Akkuja löytyy suuri valkoima ja päivittäessäsi autosi suuremmalla jännitteellä varustetulla akulla, saat helposti lisäpotkua. Uutta akkua harkitessa kannattaa varmistaa akun sopivan haluamaasi autoon. Käämityksessä tulee ottaa huomioon, ettei suuri käämikierrosmäärä kasvata moottorin tehoa. Sen sijaan se kasvattaa moottorin vääntöä. Ohuella käämilangalla varustetun moottorin etu on kiihtyvyys. Paksulla käämilangalla varustettu moottori puolestaan pärjää paremmin suurilla kierroksilla, koska paksun käämilangan kautta pääsee kulkemaan suurempi virta. Rinnakkaisten käämilankojen määrän kasvattamisella voidaan myös pyrkiä samaan päämäärään. Käytännössä käämilankojen paksuutta ei pääse säätämään, sillä kaupasta saamasi auto on varustettu paksuudeltaan standardisoidulla käämilangalla. Huomio kiinnittyy siis enemmälti käämilankojen määrään.
Keskeinen sähkömoottorilla varustetun RC-auton virittämisen seikka on ennakko. Se on helpoin ja huolettomin tapa saada RC-autosta lisää potkua irti. Yleisesti ottaen ennakkoja säädettäessä kannattaa huomioida, että moottori ja säädin eivät mene virheellisistä säädöistä rikki, mutta jos jatkat ajamista näillä virheellisillä säädöillä moottorin elinikä lyhenee huomattavasti. RC-auton moottori ei siis tykkää esimerkiksi lyhyistä välityksistä ja suurista ennakoista. Tulee siis muistaa, että ennakon säätäminen edellyttää myös välitysten muokkaamista. Lämpömittari on myös kova sana ennakkoja säädettäessä. Jos moottorin lämpötila notkuu 90 asteen lämpötilassa tai korkeammassa, kannattaa alkaa valmistautua moottorin kuoppaamiseen. Ennakkoa kannattaa lisätä siis maltilla ja samalla lyhentää hiljalleen välityksiä. Ennakoiden säätäminen etenee myös järjestyksessä, jossa ensin säädetään mekaanista, sitten säätimen ja viimeiseksi dynaamista ennakkoa.
Mekaanista ennakkoa säädetään kääntämällä moottorin päätyä joko pyörimisuunnan vastaisesti tai myötäisesti. Vastaan käännettäessä mekaaninen ennakko kasvaa ja myötäisesti käännettäessä se puolestaan laskee. Mekaanista ennakkoa kasvattaessa moottorin kierrokset kasvavat, mutta keskimäärin vääntöä on vähemmän. Sitä ei tulisi kuitenkaan kasvattaa liiallisesti, sillä vaikka tällöin kierrokset kasvavat, alkaa myös hyötysuhde kärsiä ja moottori kuumeta liiaksi. Oikein säädettynä mekaaninen ennakko kasvattaa moottorin vääntöä samoin kuin ajoaikaa.
Sopivan dynaamisen ennakon löytämisessä auttavat säätimet. Hobbywing V2.1 ja Hobbywing V3.1 ovat esimerkkejä loistavista säätimistä, joiden avulla voit säätää nimenomaan säätimen dynaamista ennakkoa. Tulee muistaa, että edistyneempi ennakon säätö on jotain, mitä kaikki voivat tehdä kokeilemisen kautta. Dynaamista ennakkoa säädettäessä pyritään optimoimaan teho parhaaksi mahdolliseksi kierrosten muuttuessa. Pääsääntönä on siis pyrkimys optimoida parhaan mahdollisen tehon toteutuminen jokaiselle kierrosluvulle. Siinä tulee esimerkiksi ottaa huomioon tehon säätäminen optimaaliseksi sekä kiihdyttäessä että myös vauhdin tullessa alas.
Tässä siis hyvin tiivistetty paketti RC-autojen virittämisestä. Esitys ei todellakaan sisällä kaikkia virittämisen muotoja, mutta näillä nikseillä voi aloittaa autonsa peukaloimisen. Kannattaa kuitenkin muistaa, että akunkin päivittämisellä NiMH-akusta LiPo-akkuun päästään jo melkoisen pitkälle.