LiPo-lataaminen

Radio-ohjattavia autoja harrastaessasi saatat törmätä keskusteluihin RC-autojen LiPo-akkujen ja laturien käytöstä. Ihmisten maalailemat kauhukuvat LiPo-akkujen käytöstä ovat kuitenkin käytännössä virheellisiä ja johtuvat yksinkertaisesti vain osaamattomuudesta ja/tai väärinkäytöistä. Lithiumpolymeeri-akut ovat todella kestäviä ja tehokkaita verrattuna NiMH-akkuihin ja tämän takia ne ovat suosittuja harrastajien parissa. LiPo-akkuja ladatessa tulee kuitenkin osata pari perustavanlaatuista seikkaa, jotka olemme päättäneet koota tähän artikkeliin. LiPo-akut ovat todella yksinkertaisia käytettäviä, eikä niistä kannatta ottaa stressiä.

Ensinnäkin loogisesti LiPo-akut ladataan aina niille tarkoitetuilla LiPo-latureilla. Uudesta akusta kannattaa myös tarkistaa sen napaisuus, sillä emmehän halua oikosulkuja ja toimintasavujen ulos karkaamista liitettäessä akkua laturiin tai autoon. Mikäli merkinnät ovat akussa epäselvät, voi napaisuuden tarkistaa vaikkapa yleismittarilla. Tämän jälkeen kannattaa toki tehdä vaikkapa tussilla + ja - merkinnät akkuun helpottaakseen toimintaa jatkossa. Kuitenkin hyvissä akuissa merkinnät ovat yleensä selkeät, kuten seuraavassa Gens Ace-akussa.


LiPo-akkuja ei saa jättää latautumaan ilman valvontaa, eli jos olet lähdössä kauppaan latauksen ajaksi, lataa akkusi vasta kun olet palannut kaupasta. Tämä johtuu siitä, että LiPo-akut saattavat lämmetä latautuessaan, jos esimerkiksi latausvirta on liian suuri. Samasta syystä LiPo-akkua ei saisi jättää latautumaan herkästi syttyvälle alustalle, kuten paperin tai pöytäliinan päälle. Tällaisiin asioihin järkevä LiPo-akun omistaja varautuu ostamalla itselleen LiPo-suojapussin, joka suojaa akkua ja sen ympäristöä latauksen aikana. Joka tapauksessa LiPo-akkuja ladattaessa on hyvä varmistaa, että akku on tarkkailtavissa, eikä esimerkiksi kaapin perällä piilossa. Tästä valvonnan tarpeen syystä esimerkiksi nuorille harrastajille, jotka eivät ole valvonnan alaisina, kannattaa harkita NiMH-akun hankintaa. Se on käytössä huolettomampi ja jos ajokertoja ei tule kovin tiheään, se toimii todella hyvänä vaihtoehtona.

Ladattaessa LiPo-akkuja asetetaan laturiin ladattavan akun kennojen määrä ja pidetään huolta ettei ylitetä akun maksimilatausvirtaa. Latausvirran löydät akusta sen valmistajan ilmoittamana C-arvona. Esimerkiksi sanotaan, että akkusi kapasiteetti on 4000 mAh. Tällöin merkintä 1C tarkoittaa siis ettei akkua saa ladata isommalla latausvirralla kuin 4 Ampeeria (arvo on laskettu siis suoraan akun kapasiteetista). Ladattaessa LiPo-akkuja säädellään siis lähtökohtaisesti vain latausvirtaa. Ladatessa käytetään aina myös balanceria, eli tasaajaa, joka varmistaa kaikkiin akun kennoihin tulevan saman verran ja tasaisesti latausta. Balancer estää siis myös yksittäisten kennojen ylilatautumisen, joka voi johtaa ei toivottuihin tuloksiin ladattaessa. Sinun kannattaa siis varmistaa, että tilaamassasi laturissa on balancer mukana. Seuraavissa kuvissa näät ulkoisen balancer boardin ja laturiin sisäänrakennetun balancerboardin.



LiPo-akku on täynnä, kun sen yksittäiset kennot on ladattu ensin 4,2V (Esim. 2S akkussa 8,4V kokonaisjännite) maksimi jännitteeseen, jonka jälkeen laturi syöttää tätä jännitettä jokaiseen akun kennoon, kunnes akku ei ota enää vastaan latausta. Joistakin latureista löytyvä pikalataustoiminto jättävää akun hieman vajaaksi. Toisin sanoen pistäessäsi akkusi latautumaan balancerilla varustettuun laturiin, lataa laturi akkua siihen asti, että akku on täynnä. Hyvinkin simppeli toimenpide. Muista kuitenkin, että kestävyydestään huolimatta myös LiPo-akut kuluvat siinä missä vaikkapa täysikokoisen auton akutkin. Tämä johtuu siitä, että akun kemia alkaa hiljalleen heiketä luonnollisesti. Akut ovat siis kulutustavaraa.

LiPo-akun yksittäisen kennon jännite ei saisi laskea alle 3 Voltin (esim. 2s Akun minimijännite 6V), koska tällöin akku vaurioituu. Hyvissä RC-autoissa on sisäänrakennettu cut off toiminto, joka katkaisee LiPo-akun virransyötön ajoissa ennen jännitteen laskua vahingolliselle alueelle eli tästä ei kuskin tarvitse huolehtia. Säilyttäessäsi LiPo-akkua, se ei myöskään saa olla täysin jännitteetön. Eli säilyttäessäsi käyttämättömänä LiPo-akkua on suositeltavaa ladata akku 50% jännitteeseen. Esimerkiksi siis 2S akussa tämä jännite tarkoittaisi siis 7,6V (3,8V/kenno) kokonaisjännitettä (täysi = 8,4V). Latureista löytyy yleensä merkinnät, jotka osoittavat akun latauksen tilan helposti.

Mistä sitten tietää, jos akku oirehtii ei halutulla tavalla? Ensinnäkin akku voi pullistua epänormaalin muotoiseksi. Tämä voi johtua esimerkiksi ylijännitteestä tai liian kovasta purkuvirrasta. Eli jos huomaat akun pullistuvan tulee sinun hävittää se, eikä enää käyttää sitä. Samoin jos akku kuumenee liian kuumaksi tiedämme, että jotain on pielessä. Näin ei kuitenkaan pääse käymään kun käytät LiPo-akkuasi ohjeistuksen mukaan ja pidät järjen kädessä. LiPo-akut eivät ole vaarallisia, niitä tulee vain käyttää oikein. Käytössä ne ovat ehdottomasti tehokkaampia kuin NiMH akut. Jälkikasvulle tai harvempaan ajoon kannattaa valita kuitenkin NiMH-akku, koska ne ovat huolettomampia ja kestävät LiPo-akkuja paremmin käyttämättömyyttä. Aina jos LiPo-akut tai laturit askarruttavat, kannattaa kysyä neuvoa kauppiaalta, joka varmasti neuvoo mielellään.

Lahjakortti